Her kan du læse om, hvordan du kan bruge bogBotten, der er integreret i udvalgte webBøger. Der er inspiration at hente, uanset om du er elev eller lærer.
bogBot som elevværktøj (elevhenvendt)
- Forestil dig, at bogBotten er din tålmodige, kloge klassekammerat, som kan svare på de spørgsmål, der ligger inden for bogens emner. Den er dit faglige værktøj, der kan give dig uddybende forklaringer og med links vise dig, hvor i bogen du kan læse mere om et emne.
- bogBotten kan hjælpe dig med studietekniske ting. Den kan ikke give dig direkte svar på en opgave fra bogen, men den kan hjælpe dig i gang med en skriftlig opgave eller et mundtligt oplæg. Du kan få hjælp til at strukturere din opgaves indhold.
- bogBotten giver dig mulighed for at få en figur vist, samtidig med at du får den forklaret på en måde, som er tilpasset dit behov. Forklaringen er anderledes formuleret end den tekst, du finder i bogen.
- Du kan få bogBotten til at stille spørgsmål om en tekst, du har læst, og få feedback på dine svar. Du kan indgå i en samtale med bogBotten og få den til at udfordre dig. Desuden kan du få hjælp til at diskutere et emne ved at finde argumenter for og imod en bestemt problemstilling. Du skal se bogBotten som en vejviser, der kan give dig feedback, så du er på rette vej i din opgave.
- Du kan bruge bogBotten til at træne din argumentationskompetence. Hvis du fx har fundet et argument for noget, kan du bede den om at komme med modargumenter. Dette kan være brugbart, hvis du har svært ved at komme i gang med diskussionsafsnit i din opgave.
- Hvis der er et emne i bogen, du har svært ved at forstå, kan du bruge bogBotten til at få emnet forklaret på en anden måde. Du kan altid stille uddybende spørgsmål til et emne eller bede bogBotten om at forklare et emne på en anden måde.
- Du har indflydelse på, hvordan bogBotten svarer. Du kan fx bede den finde de vigtigste punkter og sætte dem op i punktform, og du kan bede bogBotten komme med lange og korte svar.
bogBot som elevværktøj (lærerhenvendt)
- bogBotten er bygget på indholdet fra bogen, der fungerer som en afgrænset vidensmodel for bogBotten. Den kan altså udelukkende trække på bogens indhold, når den svarer.
- Som et fagligt værktøj er bogBotten i stand til at give forklaringer på komplekse emner. Denne ressource er især nyttig for elever, der har svært ved at forstå visse emner, da det giver dem mulighed for at bruge bogBotten til at få emnet forklaret på en anden måde. De kan dermed arbejde på deres egne betingelser og i deres eget tempo. Dette kan bidrage til at øge deres selvtillid og forståelse af faget. Når bogBotten giver et svar, er det altid med henvisninger (links), så den kan guide eleverne til specifikke dele af bogen for yderligere læsning.
- Når det kommer til studieteknik, kan bogBotten være et værktøj. Den kan hjælpe eleverne med at strukturere opgaver og præsentationer, hvilket kan gøre det lettere for dem få overblik over en faglig problemstilling.
- Eleverne kan få bogBotten til at tjekke, om en tekst i bogen er forstået korrekt. Eleverne kan også bruge bogBotten til at få feedback på styrker og svagheder ved en besvarelse, eller de kan få bogBotten til at generere nogle arbejdsspørgsmål.
- Eleverne kan få modeller vist, samtidig med at de får individuelle/elevtilpassede forklaringer af dem. bogBottens svar kan altså inkludere billeder og modeller fra bogen, der har forklarende formål.
- bogBotten har en funktion, hvor eleverne kan tale direkte til den og få svar tilbage i lydform. Det kan hjælpe med at gøre læring mere engagerende og interessant. Derudover sikrer det, at arbejdet med bogen ikke udelukkende beror på elevernes læseevner.
- Eleverne kan træne deres argumentationskompetence ved at få bogBotten til at komme med modargumenter til deres egne argumenter. Det kan især være en hjælp til at skabe diskussion.
- For at få mest muligt ud af bogBotten, er det vigtigt at forstå, at det er en partner for eleven, der kan hjælpe med rammerne, men eleverne skal selv lave indholdet. Lær dine elever at tage stilling til de svar, bogBotten kommer med, og husk, at bogBotten kan hjælpe dem noget af vejen men ikke hele vejen.
bogBot som lærerværktøj (lærerhenvendt)
- bogBotten er lærerens sparringspartner i forberedelsen. bogBotten kan give eksempler på læringsaktiviteter eller forløb på alle taksonomiske niveauer, der både passer til at arbejde individuelt og i grupper. Da bogBotten tager udgangspunkt i bogen, får du også sat de elementer, der er i bogen, i spil på en god måde.
- Husk, at bogBotten formidler det, der findes i bogen. Det betyder, at dine elever kan søge på specifikke emner på tværs af bogen og få en forklaring på den baggrund. Den arbejder på et objektivt niveau, så lad dine elever skabe noget unikt, og lad dem være kreative.
- Forstå vigtigheden i at tale med dine elever om ny teknologi (hør evt. denne podcast) og hvordan du ønsker, at de bruger bogBotten. Inviter til dialog, så du både forstår, hvordan eleverne bruger bogBotten, og så du selv kan sætte nogle gode rammer. Tag en åben snak om, hvornår det er snyd, og hvornår det IKKE er snyd. Hav altid fokus på elevens læring. AI sætter undervisningen i nogle dilemmaer, der kan føre til unødvendig mistænkeliggørelse fra læreren og usikkerhed hos eleven.
- Du kan bruge bogBotten til prompt-læring - både din egen og elevernes. Bed fx eleverne om at aflevere et helt prompt-forløb, og diskuter kvaliteten af output, herunder årsagerne til det. Ved at læse andres prompts bliver alle bedre.
- Du kan bruge bogBotten til undervisningsdifferentiering. Ved at du definerer forskellige målgrupper, kan bogBotten stille samme opgave, men med mere eller mindre hjælp til eleverne.
- Du kan bruge bogBotten til at komme med inspiration til temaforløb, fx inden for et emne og/eller bestemte fagkombinationer. Derefter kan bogBotten lægge en plan for temaforløbet og slutteligt en plan for den enkelte lektion.