Opslagsværk i iPraxis (lærer)

Du kan tilføje forskellige aktiviteter i iPraxis, fx et opslagsværk.

Et opslagsværk er et værktøj til at lave en ordbog fx over faglige begreber. Ordbogen opsættes, så eleverne kan være med til at opbygge den (så de selv kan lægge data ind). Et opslagsværk er en god mulighed, for at lade eleverne arbejde aktivt med deres ordforråd.

1. Klik på 'TILFØJ AKTIVITET ELLER MATERIALE' i bunden af den sektion, hvor opslagsværket skal være.

2. Herefter får du nedenstående menu, hvor du vælger aktiviteten 'Opslagsværk' ved at klikke på ikonet. Bemærk, at du ved at klikke på 'i' kan læse om aktiviteten.

3. Noter opslagsværkets navn og beskriv evt .opslagsværket. Beskrivelsen vises under opslagsværkets navn på forsiden, hvis du sætter flueben i 'Vis beskrivelse på rummets forside'. Vælg til sidst ordbogstypen under 'Opslagstype' (om det er et 'hovedopslagsværk' eller 'sekundært opslagsværk').

4. Du kan nu klikke på 'GEM OG GÅ TILBAGE TIL FORLØBET', så har du tilføjet aktiviteten 'Opslagsværk' til iPraxis. Men før du gemmer, har du også mulighed for at arbejde med nogle valgfrie indstillinger for opslagsværket. De vigtigste ser du her.

Valgfrie indstillinger

  • Opslagsord: Vælg, hvilken opslagsord der skal godkendes, og om de skal kunne kommenteres og redigeres
  • Udseende: Vælg, hvordan man kan søge i opslagsværket, og hvordan opslagsordene skal vises
  • Aktivitetsfuldførelse: Vælg, hvad der skal udløse markering i statusbaren (artiklen viser også hvordan, du sikrer, at statusbaren ‘overvåger’ indholdselementet)

Bemærk at du flere steder kan klikke på et lille spørgsmålstegn ('?') i en boks og få information.

Når du har valgt de ønskede indstillinger, klikker du på 'GEM OG GÅ TILBAGE TIL FORLØBET'. 

Har du flere spørgsmål? Indsend en anmodning

Kommentarer

Drevet af Zendesk